Albumet består av ti låter, og ble skrevet parallelt med livet slik det faktisk utspilte seg, i perioder med ubalanse, i etterkant av krangler, i korte pauser mellom forpliktelser. Et kjærlighetsforhold på vei ut, familiespenninger og plutselige skifter.
«Jeg skriver ikke med et overordnet tema, men når jeg ser tilbake på det nå, er det tydelig hva jeg gikk gjennom,» sier Ea.
Flere av låtene ble skrevet i mai, i løpet av fire uforstyrrede dager i Fengselsparken på Grønland. Der, midt i lyden av byen, kom en slags ro og sangene kom med den. En gammel idé, «You Love The Thrill», dukket også opp igjen og fikk plass i helheten.
Låtene strekker seg fra det konfronterende til det sårbare. «I Will Not Be Like That», albumets tittelspor, ble skrevet som en slags indre oppgjør.
Musikalsk er albumet påvirket av en intens vår med PJ Harvey, særlig råskapen i låter som «Kamikaze» og «A Perfect Day Elise». I løpet av sommeren ble Radiohead en viktig lydmessig rettesnor, først «In Rainbows», så «A Moon Shaped Pool» og «The King of Limbs».
Albumet ble spilt inn i løpet av seks sammenhengende uker, på sensommeren og tidlig høst. Ea Othilde skrev det ferdig og produserte det sammen med Hans Olav Settem og Marit Othilie Thorvik, som også stod for miks. Innspillingen ble preget av tett samarbeid med musikere som kom og gikk gjennom hele perioden. Trommer (Elias Tafjord), bass (Nikolai Hængsle), gitar (Sander Eriksen Nordahl), cello (Ellen Martine Gismervik og Sunniva Lilian Shaw of Tordarroch) og saksofon (Runa Husøy) ble lagt lagvis, med fokus på intuisjon, tilstedeværelse og en felles forståelse for helheten. Studioet ble en rutine: stekte egg, Radiohead på vinyl, høst utenfor vinduet. Albumet ble deretter mastret av Matias Tellez.