20:00 Dørene åpner
20:30 Support
21:30 William Basinski
Basinskis firedisks mesterverk «The Disintegration Loops», fikk internasjonal anerkjennelse, og havnet på Pitchforks liste over de 50 beste albumene i 2004. Og «The Temporary Residence» deluxe LP box set fra 2012, fikk topscoore i samme medium (ja, vi snakker 10, noe som hører sjeldenhetene til).
Installasjoner og filmer laget i samarbeid med kunstner og filmskaper James Elaine, har blitt presentert på internasjonale festivaler og museer, og Basinski har spilt for fulle hus rundt om i verden.
Basinski har også laget musikken til Robert Wilson-operaen «The Life and Death of Marina Abramovic», som hadde verdenspremiere på Manchester International Festival i 2011, og turnerte i Europa i 2012 og Nord-Amerika året etter.
Orkesterale transkripsjoner av «The Disintegration Loops», av Maxim Moston, har blitt fremført på The Metropolitan Museum of Art, Queen Elizabeth Hall og La Batie Festival i Genève, Sveits, Dark Mofo Festival i Hobart Tasmania og sist Pitchfork Midwinter Festival med Chicago Philharmonic.
I november 2020 ga Bainski ut skiva «Lamentations», og nå sist, i mars tidligere i år, fikk vi servert albumet «. . .on reflection» av William Basinski & Janek Schaefer, utgitt av Temporary Residence, Ltd.
![EMACS web](https://parkteatret.b-cdn.net/uploads/Artister_2023/_small/EMACS_web.jpg)
Fiolinisten Elise Macmillan, kjent som EMACS, lager enigmatisk og fengende elektroakustisk musikk, hvor hjemsøkte melodier og rytmer kommer og går. Hun flyttet fra USA til Norge i 2015 for å spille hardingfele, og har siden vært å se på scener og promotører som by:Larm, nyMusikk, IRL i Brooklyn, Atelier Nord, Kafé Hærverk og Shedhalle i Zürich. Hun var nylig gjestekomponist hos EMS i Stockholm og har komponert for perkusjonister så vel som strykere som del av Composer’s Kitchen Residency med den canadiske kvartetten Quator Bozzini.
Foto (Basinski): Danilo Pellegrinelli